Sidor

tisdag, januari 01, 2008

Min nyårstext. Underbara 2007

Vad ska man skriva om i dessa dagar, om inte året som gått och ens förväntningar inför det nya året. Jag kommer att mest titta på det gångna året.

År 2007 har varit ett speciellt år, det har varit toppar och dalar. Ett speciellt år har det varit på det sättet, att det har varit det första året som jag har börjat göra egna val. Jag valde att gå lärjungaskolan, jag valde att jobba på allkristet och jag valde att tacka nej till en studieplats och valde att tacka ja till ett annat.

Dessutom är det det mest spontana året i mitt liv hittills. På sommarlovets första dag hade jag fortfarande ingen aning om vad jag skulle göra under hösten, under hela sommaren, ja jag visste inte ens vad jag skulle göra nästa dag. Men pga spontanitet lyckades jag fixa ihop program åt mig och sommaren blev rolig och allt kändes väldigt rätt.

Det här årets toppar har nog varit bland de bästa topparna i hela livet. Och då tänker jag speiellt på lärjungaskolan och Israelresan. Och för att tänka tillbaka så långt som till våren, så var bönegruppen, som då ännu höll igång, en väldigt viktig del av mitt liv. Och jag kan inte annat än att njuta när jag ser tillbaka på den tiden.

En viktig sak med det här året, är att jag har lärt känna många nya människor. En orsak till alla nya bekantskaper är lärjungaskolan, för under den tiden fick jag bli bekant med väldigt många människor i väldigt varierande ålder. En annan orsak är att människor känner människor, som känner människor... och också därför har jag haft chansen att lära känna nya.

Ja, och så kan jag ju inte undvika att nämna att jag faktiskt flyttat hemifrån och börjat studera. Det speciella är ju att jag flyttade hemifrån redan före jag började studera. Jag är ganska stolt över att få tänka på att jag faktiskt bott i Kokkola ett antal veckor av år 2007.

Andra händelser som jag kommer ihåg från 2007:

- Med evigheten i sikte och Hannas överraskning (underbart)
- studentskrivningarna (inte så underbart!?)
- farfars bortgång
- en tripp till Helsingfors med mina vänner för att hälsa på Hanna (just när vårt studentskrivningsläsande inleddes)
- en annan tripp till Helsingfors för att titta på Sound of music på Svenska Teatern
- alla studentresultaten som kom och som jag blev så glad över. Tyskan var den största överraskningen kanske.
- Båtresan som vi fick uppleva under lärjungaskolan (jag tyckte den var mäktig och den lämnade ett stort intryck)
- Min ungoas-tröja gläder mig fortfarande. Jag hade ingen stor uppgift, men det var härligt att få vara del av något.
- Studentfesten som jag tyckte var lite för kort, men det är ett väldigt fint minne.
- Beach volley på sommaren
- Midsummerfestivalen och Pieksämäkilägret.
- Min Åbo-Helsingfors färd, där jag först skrev ett inträdesförhör i Åbo, och där jag sedan for till Hannas för att uppleva mycket på några dagar.
- Resan till Gotland med blåsorkestern. Visby var så vacker!

Så inte är det direkt lite jag har upplevt när jag tänker efter. :)

Den största glädjen av år 2007 är ändå att jag har förändrats så mycket. Till stor del tack vare bönegruppen och lärjungaskolan. Det är förändringar som kanske inte syns, men som jag vet att förekommit.

Något som jag ser framemot med år 2008: Rukaresan! Två orsaker till det: 1. En slalomresa är något jag drömt om i fleera år och 2. det är faktiskt bland det enda jag ännu vet att jag kommer att göra detta år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog