Sidor

fredag, oktober 03, 2008

Der Tag der Deutschen Einheit

Idag är tyskarna lediga från sina arbeten. Det är den 3. oktober och det är återföreningen mellan Väst- och Östtyskland som man påminns om. Nationaldagen. Däremot firar man dagen inte alls. Lite konstigt tycker jag. Dessutom märkte jag idag i stan att en del matställen ändå har öppet. Men kanske beror det på att en återförening inte är riktigt samma sak som en självständighet.

Igår var den första tröga dagen för mig i Tyskland, och det har lite fortsatt till idag. Nu vet jag hur det känns när man inte har någon man kan hälsa på eller någon person i närheten att tala med. Visserligen har jag ju internet till hands, men att sitta där flera timmar i sträck känns helt enkelt inte riktigt hälsosamt. Jag har en bra bok som jag kan läsa, men igår när jag skulle läsa somnade jag.

Idag har den där lilla oron gällande studierna krypit sig in. Skolan börjar om ungefär en vecka och jag borde snart börja veta exakt vad jag ska studera. Jag hade tänkt att min rumskompis som studerar tyska skulle kunna hjälpa mig med schemat, men hon är för tillfället hemma hos sina föräldrar. Det som stör mig är att kurserna här verkar vara så mycket större än vid ÅA. Enligt ÅA borde jag går några kurser som är ungefär 3-4 sp, men här talas det mest om Proseminar och Hauptseminar, som är betydligt mer arbete än 3 sp! Jag vill inte studera för t.ex. 8 sp om jag vid ÅA bara får 3 sp tillgodo. Så här måste jag ännu lite fundera och fixa.

Idag fick jag köpte en cykel åt mig. 45 euro. Hoppas den håller hela året. Bromsarna är inte så bra, men mannen som jag köpte den av sade att det bara är att ringa honom så kan han göra dem bättre. Eftersom jag nu har en cykel kan jag börja cykla omkring här och utforska stan bättre. Jag vill se vad som finns bortom centrum.

Jag har en tendens att bli nervös och orolig när det kommer till sånt som att planera mina studier. Men just nu är jag oerhört tacksam över att jag studerade lite mer ifjol, och jag är också tacksam över att jag får 8 sp för min vistelse här + att jag skriver dagbok. Det hjälper mycket när jag ska sätta ihop årets schema.

Det som ändå är lite konstigt med mitt år som Erasmusstuderande är att jag eg. kommer att studera bara 1½ termin. För tyskarna är 1 termin = 3 månader föreläsningar + 3 månader föreläsningsfritt (obs, inte studiefritt!). Så för dem är 4x3månader ett studieår. För mig kommer studieåret att vara 3x3månader. Det betyder 3 mån föreläsningar, 3 mån föreläsningsfritt, 3 mån föreläsningar. De sista tre mån föreläsningsfritt lämnas bort, och det betyder att jag på min andra termin hinner med mycket mindre än på min första termin. Så det här måste jag ta i beaktande. Jag måste alltså plocka mer kurser i första terminen, och i andra terminen kan jag inte ha kurser där man ska skriva arbeten, utan endast kurser som går ut på prov. Nåja, nog ska det reda ut sig på något sätt. Jag blev bara så skraj när min studiekompis berättade att i Tyskland läser man 3 veckor på en tent! Så om man har tre tenter sitter man där i 9 veckor och läser på tent. Det blir alltså att börja läsa genast när kurserna börjar. Det här är liiite mer än vad jag är van vid. I Åbo läste jag typ 3-8 dagar på förhand, beroende på vilket prov det var frågan om. Mest kanske 3-5 dagar på förhand. ... inte tre veckor! Usch, säger jag!


Men som mamma sa ska jag inte fokusera för mycket på att jag måste få ihop poängen. Allting kanske ändå inte räknas tillgodo i Finland. Och när jag tittade närmare efter så märkte jag också att pga olika orsaker så hamnar jag ändå inte så farligt mycket efter i studierna fastän jag inte studerar ihjäl mig här. Så jag ska försöka ta det lugnt och inte oroa mig. Jag ska försöka tänka på det som står på det gula kortet: Alles wird gut - Allt blir bra.

Jag tror starkt på att Gud också det här året är med mig, för hittills har han fixat saker så bra.

1 kommentar:

7ommy sa...

Bra text, de e bra o få veta hu studiesystemet är där. Du ska int stressa för mycket...