Sidor

torsdag, oktober 09, 2008

Glad och lättad, nu börjar studieplanen bli klar

Idag skrev jag in mig i universitetet, eller om man vill använda det mer sofistikerade ordet immatrikulera, så "idag har jag immatrikulerat mig". Hehe, jag vet inte hur man använder ordet. Men det känns skönt. Igår kom brevet med mitt european blue health insurance card fram, så idag kunde jag skriva in mig. Ifall brevet skulle ha kommit fram en dag senare sku jag kanske inte ha hunnit skriva in mig den här veckan, så jag var väldigt glad att allt gick som det skulle!

Dessutom börjar det vara på klart med kurserna, så det är jag mycket lättad över. Jag är mycket tacksam över mina rumskompisar som hjälpte mig att söka kurser, och jag förstår inte hur andra erasmusstuderande klarar av att hitta kurserna ifall det inte får någon hjälp. Jag har de två stora kurserna på klart, och de små kurserna nästan på klart. Men de största frågorna är alltså utredda. Men jag kommer att studera väldigt lite! Okej, hur mycket arbete det på riktigt blir vet jag ju ännu inte, och för mig tar studierna nog mer tid än för en infödd tysk, men när jag ser på poängen och på antalet lektioner, så då är det inte mycket. Ifjol studerade jag i medeltal 35 sp på fyra månader, nu kommer jag att studera 22 sp på sex månader!! Men ärligt sagt, så kan jag inte heller enligt min studieplan studera så väldigt mycket mer. Som det ser ut kommer jag att ha fyra kurser, två stora och två små. Och den ena lilla kursen är en blockkurs som går över två fredagar och en lördag, och de andra kurserna har bara en lektion i veckan, så jag kommer alltså i vanliga fall endast att ha tre lektioner i veckan. Jag förstår inte det här!! På våren måste jag sedan påbörja kurser som finns på magisternivå, för annars har jag inget annat att studera. Så ligger det till, och vad kan jag göra? Jag får bara lov att njuta av det här året som innehåller lite mindre studier!

Men det måste jag också påpeka, igen, att trots att det blir såhär lite studier, så kommer jag ändå inte att lämna så förfärligt mycket efter i studierna, vad gäller sp. Det är frågan om endast ca 15 sp jag går miste om, och det går att kompensera till en del genom att ta någon kurs från magisternivån. Men frågan är om jag har rätt att ta kurser på magisternivå.

Eftersom jag nu då har ganska mycket fritid, så ska jag passa på att njuta av det tyska livet. Jag får ju mer tid på mig att resa. Foyer International här i Göttingen ordnar en resa till Strasbourg i början av November, och när dagen kommer när man får anmäla sig tänker jag ställa mig utanför dörren i god tid på förhand så jag hinner få en plats, för endast de 50 första kommer med. Jag måste bara samla med mig några andra som också vill köa. Den här resan är annars en fin möjlighet, vi får se Europaparlamentet, staden, ett museum till Notre-Dame m.m. Och allting, t.ex. bussen, två övernattningar, och frukost, får vi för endast 50 euro!

När jag börjar tänka på vad jag ska göra på vardagarna mellan de här tre lektionerna så börjar jag ändå fundera om jag borde ta mer kurser. Men jag tycker det är så onödigt att ta kurser som man inte har någon nytta av (dvs. man får inga sp för dem). Så då tycker jag det finns roligare sätt att lära sig språket, t.ex. gå på sportkurser, ta del av kvällsaktiviteter, sitta på café och läsa tidningar. Det talas hela tiden om att Erasmusstuderande inte studerar nästan nå, och jag ville inte placera mig in i den kategorin, men ändå hamna jag där. Men, jag ska inte säga något för snabbt. Det kanske är jobbigt att studera här och det kan hända att det krävs mycket ansträning. Så jag ska inte säga något före föreläsningarna börjar! Och om det visar sig att bli lite arbete, så då får jag bara hitta på saker att göra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Roligt att läsa om hur du har det där borta :) Tycker du har valt helt rätt strategi med kurserna. Ett utbytesår ska nog innehålla mer än föreläsningar och hårdplugg. Du är ju där för att få en inblick i hela det tyska samhället, inte bara universitet. Satsa ordentligt på de kurser du valt, och satsa lika mycket på att uppleva en massa så länge du är där. Tiden kommer att gå snabbare än du anar. Njut!

7ommy sa...

Du ha ju ännu mindre studier än vad jag har, de kan int va möjligt!!! :P