Sidor

onsdag, oktober 01, 2008

Har fått tala tyska och diskutera tyska


Kväll och mörkt ute och jag sitter framför datorn och myser med en kopp te. Jag har just ätit upp ett av mina två äpplen som jag hade med från Finland.

Den här dagen har varit helt superbra. Har varit på stan, köpt ett par saker och sen hem på internet. Kvällen spenderades med flickan från församlingen. Det enda som idag var lite konstigt, var att jag och min rumskompis skulle skaffa ett simkort till min gamla mobiltelefon, och för att kunna göra det behövdes ett identitetsbevis. Inget ont med det, så som sann finländare (obs, inte sannfinländare!) visade jag mitt körkort. Nähää, det var "ju ett körkort!" (som om jag var lite dum), så jag provade med Kelakortet. Samma sak. Tyskarna har tydligen ett speciellt kort som fungerar som identitetsbevis. Så på fredag ska vi fara dit på nytt, och då tar jag passet med mig.

Hela eftermiddagen och kvällen spenderades med flickan från församlingen. Vi for hem till henne, och då fick jag för första gången använda bussen i Göttingen. Hemma hos henne lagade vi mat, tittade på foton (min favorithobby) och talade mycket (en annan favorithobby). För mig var det roligt att få vara på två, för då fick också jag muntur så att jag fick öva språket, och dessutom får jag mest ut av samtal när det är endast två personer närvarande.

Före jag kom till Tyskland drömde jag om att få tala mycket med någon tysk, och att vi då skulle diskutera bl.a. språket. Okej, det här låter kanske inte så intressant för er, men jag vill gärna ha reda på allt om språket. Jag vill veta vilka uttryck som passar för vilka tillfällen, och jag vill diskutera skillnader mellan t.ex. tyskan och svenskan.

Jag kan diskutera bra med mina rumskompisar (iallafall hon ena som är närvarande för tillfället), men med flickan från församlingen har det varit riktigt roligt, eftersom hon varit i Sverige och eftersom hon snart kommer att gå på svenskakurser, så därför är hon också intresserad av att diskutera språk. Dessutom är det inte jag som alltid behöver ta upp språkfrågor, för hon talar också mycket om språk. Och hon ser till att jag lär mig!:D

(Bilden: En av dagens inköpta prylar.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va bra att hon får lära dig tyska och så kan du hjälpa henne med svenskan sedan.

Hälsn. Lola

Anonym sa...

Hey, snygg ljusstake!!

7ommy sa...

Jag tror Sofie behöver själv lite svenskakurser, eller vad betyder "pråket"? :P

Sofie sa...

Jag hade använt ordet "språk" på så många andra ställen, så jag tänkte att du skulle förstå, men okej, för din skull sätter jag dit ett S! :P