Sidor

tisdag, oktober 21, 2008

ttt och 007

Söndagen var en bra dag (gudstjänst, kort länk, överraskningsfest, den kristna gruppen "Studentenfutter":s första gudstjänst för terminen). Gruppen Studentenfutter (som till översättningen betyder studentföda) hade jag inte träffat förut, och jag hade hört att de "tolkar bibeln mer bokstavligt". Det tyckte jag lät intressant, så jag for dit. Och underbara människor var där. Det kom genast folk och talade med mig och efter att gudstjänsten var över satt vi länge och talade om tron. Jag vet förstås inte allting om gruppen ännu, men de två som jag talade med mest var väldigt seriösa med tron, och det här var inte en grupp med kristna som kom för att diskutera vädret, utan det var faktiskt Jesus och tron som var samtalsämnet. (Man hittar gruppen på internet, med det inte så överraskande namnet: http://www.jesusonly.de/) I den här gruppen är ungefär 31 personer aktiva och nu var vi runt 6 nya personer. Människorna här var pratsamma och de talade även ganska mycket med mig, till min glädje. För att vara studerande är det en ganska stor grupp, men gruppen är ändå såpass liten att alla verkade känna alla. Jag väntar på torsdag, då har vi nästa träff.

Vad betyder då min rubrik "ttt och 007?". Jo, jag har nämligen råkat fånga två små roliga detaljer på bild. Det är så att i tyskan kan man ha tre likadana bokstäver efter varandra om det är ett sammansatt ord. Det är ganska ovanligt att stöta på det, men jag råkade vara i en butik på jakt efter lakan, så då stötte jag på ett sådant ord. Lakan= Betttuch (Bett+Tuch). Ett motsvarande exempel i svenskan är bollek (boll+lek) men där faller ena L:et bort. Den andra bilden är från en av våra auditorier. Klassrummen och auditorierna är numrerade och ett auditorium råkar heta 007 och när jag gick om kunde jag inte låta bli att ta foto.















Jag tog för några dagar sen bort mig själv från lunarstorm.se. Jag har inte varit aktiv där sedan nångång i gymnasiet, men jag har helt enkelt inte orkat ta bort mig förrän nu. Jag kopierade alla mina dagboksinlägg därifrån och har dem nu sparat på word. Intressant för mig att läsa, för jag har glömt bort många detaljer från gymnasiet och jag har glömt bort hur jag brukade tänka. Nog har man utvecklats en del sedan den tiden. (Bra att märka att man utvecklas!)

Det blev annars ingen Strasbourgresa för min del. Anmälningsdagen var idag (tidigt på morgonen) och jag kom ihåg hela grejen först igårkväll. Jag hade inte alls tänkt på det, och inte alls tänkt på vem jag skulle umgås med där. Så det lämnade. Jag får resa på egen hand någonstans istället. Hamburg? Berlin? ...

Nu är det sovdags för mig (redan för en timme sen egentligen). Imorgon har jag min andra egentliga föreläsning. Hoppas den blir bra. Och ganska tur att det är så tidigt på morgonen (8.15) så då kommer jag tidigt igång, och hinner sen också sova på dagen före volleybollen om jag vill.

Inga kommentarer: