Sidor

onsdag, oktober 29, 2008

Wahrenholz och Hannover

Ikväll har jag volleyboll och före det ska jag ännu läsa lite inför nästa veckas föredrag, så jag ska försöka berätta och skriva kort och snabbt här vad jag har hållit på med de senaste dagarna.

Helgen tillbringade jag med ca 20 andra unga vuxna på en gård i en by med 5000 invånare lite norrut härifrån. Gruppen är en kristen studentgrupp och vi samlades till en "Freizeit", som det här kallas, en helg med samvaro och program. Jag fick lära känna några människor i gruppen lite bättre och dessutom fick vi hela helgen äta god mat. Vi var inkvarterade hos en flickas föräldrar, och de var så snälla och gjorde mat åt oss. Huset var också tillräckligt stort för att ge sovplats åt 20 personer.

I och med den här resan fick jag lära mig lite hur tågen fungerar. I alla fall de här regionaltågen som vi får åka gratis med inom Niedersachsen, i och med att vi är studerande. Jag fick lära mig att från Göttingen till Hannover är det enkelt att åka, inga tågbyten, och tågen åker en gång i timmen. Så på måndagen, just efter den här helgen i Wahrenholz, kom jag på att nästa dag skulle vara helt ledig för mig. Därför tog jag på tisdag en trip till Hannover. Jag åkte ensam, men på McDonalds vid Hannover tågstation träffade jag på en bekant erasmusstuderande som också ville se Hannover, så vi undersökte stan tillsammans. Vi såg olika byggnader och det roligaste var att vara upp i tornet i rådhuset. Där uppifrån hade man utsikt över hela staden. Något annat som också var överraskande och roligt, var att jag plötsligt såg en byggnad (se bilden) som det finns bilder av i min bok "Architecture Now!" som jag har därhemma i Finland. Det var Norddeutsche Landesbank det var frågan om. (Bilder från min Hannoverfärd finns att ses på http://www.filosofie.pixbox.se/ under Germany autumn 2008.)

Just nu är jag glad vad gäller den inte ganska låga arbetsbördan med föredraget nästa vecka och en blockkurs som jag ska ha i november. Jag förväntar mig alltid det värsta när det kommer till studier, och när det gällde föredraget tänkte jag att vi sku läsa nåt i stil med 100 sidor (?), men det är bara 20 sidor det är frågan om, och vi är två som delar på det. Hah, säger jag, värre hade jag alltså föreställt mig. Också till den här blockkursen hade jag förväntat mig alla världens olika uppgifter. Så prov gissa om jag blev glad idag på vår första träff, när jag fick reda på att det enda man behöver göra inför blockkursen är att läsa en text. Och ett kort föredrag ska man väl hålla, men det behöver man bara förbereda i en vecka. Så nu kan jag i lugn och ro göra en resa till Danmark i november för att hälsa på M. Jag ser redan framemot det! Det är bara 2 veckor och 2 dagar till det. Jee, jag ska få träffa M!

Nu måste jag återgå till min ortographie-text. Hoppas jag kommer att förstå något.

Annars, alla ni som har bloggsidor, skriv gärna oftare så att jag också har något att läsa!

Inga kommentarer: