Sidor

tisdag, oktober 07, 2008

På något sätt roligt

Efter helgen som gått har jag fått en del nya bekantskaper här i stan. Det är något speciellt med utbytesstuderandes sätt att lära känna varandra, för alla är i behov av nya vänner så därför är alla mycket angelägna om att lära känna andra. Även om jag värdesätter de tyska kontakterna allra högst, så anser jag det vara en stor rikedom att ha fått träffa alla dessa utbytesstuderande. Man får då veta mer om vilka erfarenheter människor från andra länder har av tyskastudier, och man kan tala om Tyskland från olika perspektiv. Jag talade t.ex. med en flicka från Turkiet, och hon sade att hon tyckte att vädret var dåligt, att det var så lite människor på gatorna och att människorna inte var riktigt trevliga. Jag tyckte också att vädret kanske inte var så bra, men på de två andra punkterna hade jag den motsatta åsikten. Jag tyckte det var så mycket folk på gatorna och jag tyckte det var så trevlig stämning mellan människorna som gick på stan.

Idag var det baptistungdomarnas träff. Jag har fortfarande inte så stor koll vilken ålder de här ungdomarna har, men jag tror att några är yngre och några är äldre än mig. Idag diskuterade vi vikten av att ta tid för Gud, dvs. tid för bön och på annat sätt tid för Honom. Det diskuterades t.ex. att vi ibland vill se mer av Gud än vi får se, och vi talade om att vi behöver ha mera tålamod och uthållighet i vår bön. Mina egna tankar efter kvällens funderingar är att man varje dag har skäl att tacka Gud. Man kan varje dag börja med att tacka Gud, tacka honom för att Han går med oss och att Han har underbara ting att visa oss. Dessutom skulle jag också varje dag vilja börja med att fråga vad jag idag kan göra. Har Gud något Han vill att jag kan göra? Och även om Han inte svarar så att vi med vårt öra kan höra det, så tror jag att vi genom att fråga blir mer uppmärksamma på var vi möjligtvis kunde hjälpa med något.

Och förutom att tacka och fråga vad vi kan hjälpa med, så behöver vi också den här tiden med Gud. Jag tror att vi genom bön kan påverka mycket, och då är det väl också bäst att ta vara på möjligheten! Men också att spendera tid med Jesus, som är vår vän, är viktigt. Vill vi lära känna Jesus bättre, så då behöver vi också spendera tid med honom. (Bibel, bön, lovsång und so weiter)

För att ännu knyta ihop rubriken och första stycket, så tycker jag att det på något sätt är roligt att vara här. Jag får träffa olika sorts människor, jag får diskutera olika saker och jag får se nya vyer. Ja, på något sätt är det roligt.

Inga kommentarer: