Sidor

onsdag, oktober 08, 2008

Twix white!

För en ganska lång tid sedan (kan inte minnas om det var ett eller flera år sedan) stötte jag på Twix white i Finland. Jag smakade den och den blev min favoritchoklad. Före jag ens hann blinka försvann Twix white helt plötsligt och jag har inte träffat på det sen dess. Men vad hittar jag när jag går omkring här i min matbutik i Tyskland - om inte Twix white! Det här piggade nog upp min dag!

För att fortsätta på livsmedelstemat vill jag skriva lite om mjölken här. Jag kan ännu inte förstå att tyskarna inte dricker mjölk till maten, och när man t.ex. äter på Mensa (skolans matställen) så får man inte mjölk (eller annan dryck) med utan man måste köpa det skillt. Jag däremot dricker mycket mjölk och i min del av kylskåpet finns fullt med mjölkburkar. Mjölket är inte lika gott som i Finland, men skillanden är ändå inte så stor att den stör mig. Det som å andra sidan är bättre med mjölken i Tyskland är att den håller längre (den som jag köpte idag 8.10 far ut 16.10) och dessutom har jag märkt att man kan ha fram mjölkburken länge utan att mjölken börjar smaka sämre.

När jag är hemma i Finland spenderar jag ganska lite pengar på kläder och prylar, men det är något speciellt när jag far utomlands. Till en del beror det på att jag just nu inte har så mycket kläder här ännu och för att jag inte har så mycket prylar i mitt rum, men till en stor del beror det också på att jag vill ha mycket tyskt, alltså många minnen från Tyskland. Idag köpte jag t.ex. ett musunderlag med karta över Göttingen. Jag köpte också kylskåpspoesi på tyska. Dessutom hittade jag för endast 10 euro en bok som för mig verkar väldigt intressant. Den här boken är tre böcker i en - dvs. det finns tre böcker i serien och de är sammanställt i en - och det är en man som skriver om språksvårigheter i tyskan. Boken heter "Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod" och vad jag kunde förstå verkar den vara skrivet på ett lättsammare sätt och ta upp intressanta språkfrågor.

Idag är en bra dag, eftersom jag fick mitt European Health insurance card som mamma skickade åt mig, och som jag behöver imorgon. Dessutom har jag köpt så intressanta saker, så jag blir glad av det. Och dessutom tycker jag att det lite rett upp sig gällande kurserna som jag ska ta. Lite måste jag ännu fundera, men mycket har nu redan blivit klarare. Och när jag nu en gång är på bra humör kan jag ännu berätta en intressant sak. Det visade sig nämligen att en vän till min rumskompis Sabrina studerar som utbyteselev i Vasa det här året. Det här var roligt för både mig och Sabrina och jag har redan fått se lite bilder som den här vännen tagit i Finland. Jag skall också få läsa hennes brev som hon skickat till sina vänner, där hon berättar allt roligt och konstigt hon varit med om i Finland.

6 kommentarer:

Waenthoronien sa...

Nu finns det igen twix white i Finland! I godisautomaten i Arken får man vanlig och vit för 1,50.

Annars skulle jag bara säga att det är jättefint att du verkar trivas och har fått så bra kontakt med folk! Spännande att läsa din blogg :)

Kram Tove

Sofie sa...

Jee, va bra! Då har jag något att se framemot tills jag kommer tillbaka till Åbo!:)

Anonym sa...

Tjingeling! Hey, va coolt att tyska tjejen sku ti Vasa!! Hehhe, kanske jag mött henne utan att veta ;) Ja, jag tror du ska satsa på att köpa tyska böcker där under tiden i Tyskland. De verkar ju inte prioritera tyska böcker här i landet speciellt högt. Hih, jag ska nog komma dit och shoppa sen =) Ha d gott! Kramiz

Jossan sa...

Ok...Tove hann före, tänkte säga att Twix white visst finns i Finland...men som tur finns det där också, så du går inte miste om det!:)Du tänker i likadana banor som jag, under resan till Österrike så köpte jag en hel del saker...just för att få minnen och över huvud taget ha saker från Österrike...och förstås mitt intresse för det Tyska språlet för ej förglömmas!:D Oj oj...vill också till Tyskland...hoppeligen i nästa vår med Sofia! ha de bra!
Shüss! Kramar

Anonym sa...

Oj va kul att hon (Sabrina) har en kompis som studerar i Vasa. Studerar hon på Vasa uni eller? Isf kan det bra hända att jag sett henne. Vad heter hon?

Sofie sa...

Oj, är det sant! Jo, hon är på Vasa uni. Måste fråga vad hon heter! Ifall det är hon så då är det nog otroligt!!