Sidor

söndag, oktober 05, 2008

Einführungswochenende

Den här helgen lö-må har vi Einführungswochenende, som översatt till svenska blir introduktionshelg. Den riktar sig till utländska studerande, vilket inte bara är Erasmusstuderande, utan även såna som t.ex. skriver sina magisterarbeten här, eller som väljer att gå hela studieprogrammet i Tyskland. Vi har fått en del information om staden och studierna och dessutom har det varit sådant program så att vi har fått bekanta oss med andra av dessa studerande.

På lördagen blev vi indelade i grupper och sedan fick vi uppgifter vi skulle utföra. Vi fick bra kontakt inom vår grupp, och gruppen bestod av sex människor, och de andra fem kom från Irland, Österrike, Ryssland, Turkiet och Tunisien. Bara en från gruppen kunde ingen tyska, så med honom talades det engelska. Men de andra var verkligen bra på tyska, och t.ex. hon som kom från Irland har förut bott fyra år sammanlagt i Tyskland. Det kommer jag nog knappast aldrig att slå!

Två roliga/intressanta saker från lördagen kan jag berätta om. Den ena var att vi besökte något caféliknande ställe. Jag beställde en varmkakao med vanilla ice och grädde. Helt ok, fast lite dyr kanske. Under tiden att vi satt där kom en äldre man och började tala med oss som satt vid bordet. Sen satt han och diskuterade med en av pojkarna i vår grupp så länge vi satt där. Han sade att han varit lärare förr, osv... Det är så roligt att se att folk kan tala med okända människor. Visst kan det hända i Finland också, när folk är på krogen och har druckit lite för mycket, men mitt på ljusa dan är det ganska så ovanligt i Finland (enligt mina betraktelser).

Den andra saken var att pojken från Ryssland i min grupp talade en del med mig om Finland. Han var intresserad av Finland, av historien (också historia i allmänhet) och av finländska sagor. Jag som inte är så bra på historia, och inte har läst Kalevala, hade inte så mycket att bidra med i diskussionerna. Men det var ganska intressant att märka att en från Ryssland vet så mycket om Finland, och inom vissa områden mer än mig!

Imorgon, måndag, är sista dagen av den här Einführungswochenende. Idag varade det bara några timmar. Så jag ska lite titta på vilka kurser jag ska ta, så får jag göra studieplanen imorgon.

Inga kommentarer: