Sidor

tisdag, oktober 07, 2008

Kändisar från Göttingen

Idag, måndag, var sista dagen av introduktionshelgen för oss utländska studerande. Vi gjorde inte så mycket annat än gick runt lite på stan och på campusområdet. Universitetets bibban är väldigt stilig och modern. Jag gillar moderna byggnader och dessutom är den här bibban enormt stor. In i bibban finns en miniatyr av biblioteksbyggnaden, och då kan man se att den delen av bibban som man står i och kan se bara är en väldigt liten del av hela bibban. (Här finns en bild av bibban: http://www.sub.uni-goettingen.de/bilder/pressematerial/gross/SUB_Goettingen_Neubau3.jpg) Den är alltså lite större än ÅA:s bibbor.

Det är intressant att höra om kända personer som studerat i Göttingen. Hittills har jag inte hört så många, men några som ni säkert känner till är Bröderna Grimm och Otto von Bismarck (Ministerpresident och tysk rikskansler under 1800-talet). Det roliga är att det bara berättas om hur von Bismarck misskötte sig i Göttingen, att han festade för mycket och att det ställde till problem för honom. Den kända tyska fysikern Georg Christoph Lichtenberg är också starkt förbunden med Göttingen, eftersom han under andra hälften av 1700-talet var professor vid universitetet i Göttingen. Igår fick jag också av min rumskompis reda på att Dieter Bohlen, från Modern Talking, studerade i Göttingen. Jag visste inte ens att bandet var från Tyskland, men det gladde mig, för jag tycker om att lyssna på deras musik.

Efter att vårt program var slut gick jag på egen hand på stan. Jag hade tidigare i ett skyltfönster sett en tröja som jag tyckte om, så jag tänkte att "den ska jag absolut ha, den kostar kanske runt 20 euro?" ... haha, fel fel! Den kosta 70 euro. Jag gick till en annan butik istället. På väg hemåt gick jag genom det ställe i stan där Gänseliesel och gamla rådhuset finns, och där såg jag poliser som hade stannat ett par cyklister. Jag vet inte exakt vad det var frågan om, kanske kollade de om cyklisterna hade cykelljus. Jag har hört att det är strikt med att man måste ha ljus både fram och bak. (Jag måste kontrollera min cykel före jag börjar använda den!) Lite vidare på hemvägen fick jag se något som jag tycker är ganska intressant. Det finns nämligen ett höghus vid en korsning, och det här huset är annars väldigt grå och tråkigt, men av någon för mig okänd anledning har man velat göra taket lite intressantare. Mot kvällen lyses taken nämligen upp och den ändrar hela tiden färg. Gul-röd-grön-blå-lila... Så jag kunde inte motstå att fota huset.

På kvällen samlades vi med den kristna studentgruppen "Die Navigatoren". Mot slutet av mötet talade vi om att vi om ett par veckor ska fara på en gemensam helg till något stället en liten bit från Göttingen. Jag hoppas att jag inte har något annat program då, så att jag kan fara med. Vi fick också en broschyr om något som kallas för "N-Day" i Stuttgart och som riktar sig till Navigatoren-grupper i Tyskland. Jag visste inte att Navigatoren var en så stor organisation. Fast nåja, nog har vi ju i Finland också Studentmissionen, och en motsvarande organisation på finska.

Inga kommentarer: