Sidor

söndag, oktober 19, 2008

Söndagsro

Jag har en dålig vana att vara uppe alltför länge på kvällarna och sedan vill jag ännu läsa före jag somnar. Det leder till att jag läser så länge tills mina ögon inte mer hålls öppna. Den här morgonen vaknade jag också trött till min väckarklocka efter en sådan kväll och jag hann nästan tänka "nää, jag sover istället för att fara till kyrkan". Som tur gav jag inte med mig och snart satt jag på cykeln. Det underbara med att fara på gudstjänst är att man kan få viktiga ord till uppbyggelse och sen får man också träffa andra människor.

Idag fick jag tala med en äldre dam som förr i tiden varit till Finland. Hon hade också varit till Sverige, men tyckte att Finland var mer spännande. Hon nämnde att hon tyckte att alkoholkonsumtionen var väldigt stor i Finland. Sen fick jag också tala med alla ungdomar jag hittills lärt känna.

Jag fick tala med Kirstens brors fru igen, som är endast några år äldre än mig och väntar barn. (Kirsten=hon som var den första som talade med mig i kyrkan.) Jag fick se ultraljudsbilder och jag tycker det är så härligt när unga par blir föräldrar. Jag har träffat det här paret en gång förr, de bor i Hamburg, och redan förra gången bjöd de mig hem till deras. Jag tänkte att de inte menade allvar, så jag har inte tänkt på det desto allvarligare. Ändå var det nästan det första hon frågade av mig idag när vi satt och talade, när jag kommer till deras. Wow, vilken gästfrihet! ("Var ivriga att visa gästfrihet." Rom 12:13)

I predikan kom det upp det här med vad man väljer att göra:

"Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet."

(1 Joh 2:15-17)

Jag håller nu på att läsa boken "The Heavenly Man", och för er som inte läst den så handlar det om en man i Kina som i flera omgångar och i flera år måste sitta i fängelse för att han är troende och han blir svårt (mycket svårt) misshandlad. Hittills har varje kapitel varit svår att läsa, och efter varje kapitel funderar man så mycket. Den här boken och verserna som jag skrev prickar mig totalt. Boken får mig att tänka på om jag skulle klara av att gå samma väg som den här mannen i Kina. Skulle jag, som den här mannen, klara av att aldrig neka Jesus även när man vet att misshandeln bara blir värre och värre? Hittills har jag inte upplevt svåra plågor, så jag har ingen aning om hur mycket man tål, men jag vet redan hur irriterad jag blir när en mygga biter, så jag kan tänka mig att misshandel inte är sådär väldigt lätt att uthärda. Och när jag läser boken och ser hur lite den här mannen äger, men ändå är så glad att han har Jesus, så känner jag mig bara dum som lever här i västvärlden och har tillgång till det mesta, ... förutom den tålamod, trofasthet och ödmjukhet som den här mannen har.

Skulle jag klara av det? Och klarar jag av att följa det som står i bibelverserna?
Det är frågor som jag funderar på för tillfället.

Men för att avsluta lite lättare, så vill jag bara berätta att jag ska få vara med på ett överraskningsparty idag. Kirsten ordnar festen för sin syster som oväntat kom hem från sina världsresor. Jag vet inte överallt var hon varit, men jag hörde något om Australien och Israel, och nu är hon hemma en tid för att jobba för att sedan kunna resa iväg igen. Ikväll blir det alltså fest! :)

Inga kommentarer: