Sidor

fredag, december 12, 2014

Jag tänkte nästan byta namn

Det finns så många fina namn i den finlandssvenska bloggvärlden, namn som innehåller rim. Tänk Kardemumma Gumman, Lilla Kamomilla, Fina Christina osv. Så jag tog mig en funderare om det inte skulle finnas något passande rim för mig. Det tog inte länge innan jag hittade det till synes perfekta rimmet. I Tyskland kunde jag nämligen presentera mig som "Ich bin die Sofie", och eftersom artikeln die rimmar på Sofie skulle ett perfekt namn vara die Sofie. Ett rimmande bloggnamn som avslöjar något om mitt intresse för det tyska språket. Sen slog det mig att allas första främmande språk kanske inte är tyska, och då blev det klart för mig att namnet inte var ett fungerande koncept.

4 kommentarer:

Bibbi sa...

Heheh... Tror nog all förstar så myki Tysk so feel free to change :)

Sofie sa...

Jo, det kan hända! Problemet är bara att ifall man ser namnet "die Sofie" helt utan någon kontext, och inte kopplar det till tyska, utan t.ex. till engelska, så ger det inte så positiva vibbar.

Bibbi sa...

Aij just jaa. He kom it ja ti tänk åpåå, me miin lill ärthjärna :P

Sofie sa...

Du har en stor ärthjärna, men jag var kanske lite kryptisk i min skrift! :P